Home JUSTIȚIE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ A ADMIS PARȚIAL SESIZAREA ÎCCJ PRIVIND TRANSFERUL MAGISTRAȚILOR

CURTEA CONSTITUȚIONALĂ A ADMIS PARȚIAL SESIZAREA ÎCCJ PRIVIND TRANSFERUL MAGISTRAȚILOR

0
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ A ADMIS PARȚIAL SESIZAREA ÎCCJ  PRIVIND TRANSFERUL MAGISTRAȚILOR

Curtea Constituţională a României a admis parţial, în ședința de astăzi, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în legătură cu modificările privind transferul magistraţilor şi reducerea vechimii procurorilor de la DNA şi DIICOT.

Cei 9 judecătorii constituţionali au admis sesizarea în legătură cu reducerea de la zece la şapte ani a vechimii pentru procurorii DNA şi DIICOT, iar în ceea ce priveşte principiul bicameralismului, Curtea a respins sesizarea instanţei supreme.

Judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au decis în unanimitate sesizarea Curţii Constituţionale pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii privind modificarea şi completarea Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor şi pentru modificarea Legii 304/2004 privind organizarea judiciară.

Modificările adoptate de către Senat reglementează transferul magistraţilor în cadrul instanţelor şi parchetelor prin intermediul Consiliului Superior al Magistraturii şi condiţii de vechime reduse de la zece la şapte ani pentru procurorii DNA şi DIICOT.

Cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinsecă formulate prin
prisma încălcării principiului bicameralismului, Curtea a reținut că propunerea
legislativă inițiată reglementa modificarea și completarea atât a Legii nr.303/2004,
cât și a Legii nr.304/2004. Camera de reflecție a avut ocazia să se pronunțe pe
modificarea Legii nr.304/2004, modificare pe care a respins-o în mod expres și
explicit. Camera decizională a reintrodus în corpul legii respectiva modificare a
Legii nr.304/2004, astfel că nu i se poate opune faptul că această modificare prezintă
un element de noutate față de propunerea legislativă asupra căreia s-a pronunțat
Camera de reflecție. Reluarea conținutului normativ eliminat/respins de către cea dea doua Cameră, prin mijlocirea unui amendament depus, nu echivalează cu
încălcarea principiului bicameralismului, ci reprezintă o expresie a acestuia.
Prin urmare, Curtea a constatat că nu sunt încălcate prevederile art.61
alin.(2) și art.75 din Constituție cu referire la principiul bicameralismului.

Comunicat Curtea Constituțională

Senatul a adoptat, în calitate de ultimă cameră, propunerea legislativă de modificare a legii privind statutul magistraţilor şi a legii organizării judiciare, care reglementează transferul magistraţilor în cadrul instanţelor şi parchetelor prin intermediul Consiliului Superior al Magistraturii şi condiţii de vechime reduse de la zece la şapte ani pentru procurorii DNA şi DIICOT. Aceste modificări au fost declarate Neconstituționale.

Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinsecă formulate,
Curtea, având în vedere structura ierarhică a Ministerului Public, a stabilit că
legiuitorul are obligația constituțională să instituie, în plan vertical, condiții de acces
generale și specifice în funcțiile de execuție aflate pe niveluri ierarhice diferite. Dacă
în cadrul aceluiași nivel ierarhic sunt organizate direcții specializate, legiuitorul
poate stabili, în plan orizontal, condiții speciale sau derogatorii de acces în cadrul
acestora față de cele generale și specifice deja existente; însă, marja sa de apreciere
nu poate să se manifeste aleatoriu/arbitrar/subiectiv, ci ea trebuie să fie unitară și
coerentă, cu respectarea principiului controlului ierarhic în cadrul Ministerului
Public. Vechimea în funcție este elementul obiectiv pe care se grefează orice
procedură de concurs sau interviu pentru avansarea în grad profesional/nivel de
parchet și reprezintă o condiție necesară oricărei activități desfășurate la nivel înalt
sau specializat. DNA și DIICOT sunt direcții specializate în cadrul Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție învestite cu instrumentarea unor cauze de o
complexitate ridicată circumscrise combaterii criminalității organizate, terorismului
sau corupției, după caz. Reperul pentru stabilirea condiției de vechime necesare accederii la funcția de
procuror în cadrul direcțiilor specializate este cea stabilită pentru promovarea în
funcția de procuror la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, atât
sub aspectul naturii vechimii (efectivă), cât și sub cel al temporalității sale (10 ani),
astfel că, în niciun caz, standardul numirii în funcție nu poate fi inferior celui al
promovării în funcție la nivelul antereferit. Totodată, specializarea poate implica o
condiție superioară de vechime pentru accederea în respectiva funcție, dar nicidecum
una inferioară. Rezultă că este nu numai rațional, dar și imperativ din punct de vedere al
exigențelor constituționale ca vechimea efectivă pentru numirea în funcțiile de
procuror DIICOT sau DNA să reflecte poziția constituțională supraordonată a
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în structura Ministerului
Public, calitatea de structură specializată a acestor direcții, precum și caracterul
superior al rangului dobândit. Ar fi paradoxală plasarea celor două direcții
specializate la cel mai înalt nivel ierarhic și compunerea acestora din procurori aflați
la început de carieră a căror vechime nu le permite nici măcar promovarea în funcția
de procuror la parchetul de pe lângă tribunal. În consecință, vechimea efectivă în
funcție pentru aceste numiri trebuie să fie cel puțin aceeași cu cea necesară pentru
accederea în funcția de procuror al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație
și Justiție. Astfel, art.II din legea analizată contravine poziției constituționale a
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în structura Ministerului
Public și, totodată, încalcă egalitatea în drepturi, nu se integrează în ansamblul
legislației și se constituie într-un element de incoerență legislativă. Prin urmare,
Curtea a reținut încălcarea art.1 alin.(3) și (5), art.16 alin.(1) și art.131 din
Constituție.

Comunicat Curtea Constituțională

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here